Dag 13: Kissimmee (NASA Kennedy Space Centre)

15 februari 2018 - Kissimmee, Florida, Verenigde Staten

Structuurbehoeftig als we zijn de dag gestart met onze dagelijkse routine.​ Daarna de auto gestart en Garmin gevraagd naar een postkantoor, want we komen nog wat postzegels te kort. 10 min. verderop 1 gevonden en gelijk de overige kaarten gedropt. De route vervolgd naar NASA Kennedy Space Center want een uurtje rijden is. Onderweg had de auto dorst en moet er getankt worden. De ene keer is dit een hele uitdaging en de andere keer gaat het van een leie dakje. Helaas nu een hele uitdaging, maar de aanhouder wint.

Met randy newman en ed sheeran afgewisseld uit de speakers waren we zo op de plaats van bestemming. Auto geparkeerd en $100 afegtikt voor 2 kaartjes. It better be worth it.

Kennedy Space Center
Even de plattegrond en het boekje bestudeerd. Besloten eerst de 2 uur durende bustour te doen. Inmiddels is het lunchtijd dus dat eerst maar gedaan. Duurde ff want je moest zelf je bestelling intikken. De Amerikanen zijn niet gewend iets zelf te moeten doen dus dat ging uitermate langzaam. Weet zeker dat wij het bestelrecord hebben verbroken.

Bustour
Netjes een plekje gezocht in de bus dat je beter een vrieskist kunt noemen. Iemand anders vond dit ook en gaf het door aan de chauffeur. Hij ging er wat aan doen zij hij, maar het werd geen graad minder koud. De chauffeur vertelde het e.e.a. en tussendoor kreeg je een filmpje te zien. heel veel informatie in een korte tijd. Helaas zaten wij aan de verkeerde kant van de bus waardoor we weinig foto's konden maken. De tour gaat eerst lang een hele grote hangar waar de shuttels in elkaar worden gezet. daarna worden ze door gigantische deuren naar buiten gereden. Het duurt 45 minuten om de deur helemaal te openen en dan is de opening zo hoog dat het vrijheidsbeeld er met gemak in past. Op de zijkant staat een Amerikaanse vlag geschilderd. Ook deze is mega groot. In hoogte 22 verdiepingen. Dan word de shuttle naar 1 van de lanceerplatforms gereden. 1 van de meest bekende is launchepad 39. Hij is nu niet meer in gebruik maar er zijn daar 82 lanceringen gedaan waaronder de eerste bemande vlucht naar de maan. Alle platforms staan dicht aan het water (Atlantische Oceaan). Mocht er wat mis gaan dan pleurt het hele spul in het water en daarna kunnen ze dat er weer uit vissen voor onderzoek. Ook wel bijzondr is dat bij een lancering het publiek en pers 3 mile verderop zit te kijken. dit terwijl een lancering 40mile verderop in Orlando gevoeld word als een lichte aardbeving.

Apollo Saturn V Center
Op de helft stop de bus bij Apollo Saturn V Center. Hier krijgen we een film te zien over de Apollo en de voorbereidingen voor de eerste bemande vlucht naar de maan. Dit heeft wel even geduurd. Hierna een korte 3d film die gaat over de Lancering van Apollo 8. Na de film kwamen we uit in de expo. We hebben hier de giftshop leeggekocht en ook even gekeken naar onze foto welke gemaakt is bij het instappen van de bus. Zoals altijd een erg fotogenieke foto. Die moet natuurlijk mee naar huis. Buiten even gekeken bij de Banana Creek Viewing.

Atlantis
De vrieskist weer ingestapt om terug te gaan naar het visitor complex. Hier zijn we het Atlantis gebouw ingestapt. Als een complete verrassing kregen via een film uitleg over het onstaan van de eerste herbruikbare spaceshuttel. Hier hebben ze maarliefst 12 jaar over gedaan. Nog even door de expo gelopen waar de echte Atalntis hang. Is een behoorlijk bakbeest. Er was nog veel meer te zien en te lezen maar onze hoofden zaten vol. Tijd voor een batroom break en terug naar de auto.

Poging gedaan om een apkketje van Amazon op te halen, maar het bleek dat we de mail met de code nog niet binnen hadden. Morgen nog maar een poging.

Terug in het hotel
Geen zin om weer op pad te gaan om wat te eten te scoren. gelukkig is er altijd nog domino's. In Nederland bestel je gewoon een pizza maar hier moet je heel veel kiezen. Bodem? Korst? Extra kaas? weet je zeker dat je geen extra kaas wil? Maar na een goed half uur werd er netjes aan de deur geklopt en hadden we een prima pizza. Nu is het weer tijd om heerlijk te gaan dromen. Na nog een half uurtje mooiboys kijken die moonshine maken natuurlijk...