Dag 15: Chattanooga - Marietta

21 april 2022 - Marietta, Georgia, Verenigde Staten

Yes, vandaag slapen we uit tot een uur of 8. Dan maar weer naar de buren voor een ontbijtje. Het is vanochtend druk bij Waffle House: bijna alle plekken zijn bezet. We spotten een booth en nemen vast plaats. Het ouwe besje dat ons gisteren bediende lijkt er niet helemaal lekker in te zitten vandaag, maar nadat er een paar tafeltjes afgerekend hebben komt ze weer een beetje tot bedaren. Wij bestellen maar weer iets uit de gebruikelijke top 3.

We gooien de spullen weer in de auto en rijden naar Chickamauga & Chattanooga National Military Park. Op de parkeerplaats is even onduidelijk wat we er precies kunnen doen, maar al snel zien we anderen bij het Visitor Center naar binnen gaan. Uiteraard volgen wij braaf. Binnen is het erg mooi. Terwijl we nog wat rondkijken en proberen te ontdekken wat zich hier precies tijdens de Amerikaanse burgeroorlog afgespeeld heeft, roept iemand om dat er een film van ongeveer een half uur op het punt staat te beginnen. Misschien geeft dat wat duidelijkheid, dus we duiken samen met zo'n 10 anderen de bioscoopzaal in. Het acteerwerk liet hier en daar wat te wensen over, maar bij het verlaten van de zaal was ons wel duidelijk wie naar Chattanooga kwam om waarvoor te vechten en hoe dat verlopen is. Voor wie het interessant vind: hier kun je er iets over lezen (de film eindigde ergens in november van dat jaar)

Vervolgens zagen we een poster waarop stond dat er autotours zijn, dus daarvan hebben we een folder gevraagd bij de desk. De tour beslaat zo'n 8 mile en onderweg kun je lezen en luisteren over wat op elk punt gebeurt is. Het rijdt lekker rustig door en je kunt zien dat ze alles hier ontzettend goed onderhouden: werkelijk elk standbeeld, informatiebord en bermpje is in tiptop conditie. Op ongeveer de helft staat de Wilder Tower, gebouwd ter ere van John T. Wilder, die best een harde baas was. Uiteraard zijn we even naar boven geklommen voor een mooi uitzicht over de slagvelden.

Rond kwart voor 12 hadden we alle stops gehad en gaan we op weg naar stop 2 van de dag. De radio werkt niet echt mee en de vakantieplaylist kunnen we inmiddels ook wel dromen, dus we gaan even terug in de tijd en zetten de California/Westcoast playlist van 2015 op. Een schot in de roos. Via Johns Mountain komen we een uurtje later in Calhoun aan. Een schattig uitziend dorpje waar we een lunch/koffiestop willen maken. Google vertelt ons dat Thurston's cafe wel een aanrader is, dus daar hoppen we naar binnen. Het is druk, maar de vrouw bij wie we bestellen is super aardig en relaxed. We bestellen en Ruebens Sandwich en een broodje tonijnsalade. Erg lekker en we zitten prima. Enige minpuntje is dat er een vrouw schuin tegenover ons, ons steeds maar blijft aanstaren. We denken  dat ze bang is voor buitenlanders.

De weg vervolgt zich via wat mooie plekjes naar Catersville en rond half 3 komen we bij Red Top Mountain State Park aan. Er is een mini visitor center, maar aangezien het al te laat is om nog een leuke wandeling te doen houden we het bij een bestuurders switch en even de benen strekken. Dan door naar Dallas Landing Park. Bijna op bestemming zien we een groot meer met ervoor een poortje om te betalen. Ja.... nee. We draaien weer om en rijden door naar Trader Joe's in Marietta om voor tante Annelies wat dru.. kruiden op te pikken. Kostte ons wel bijna de huurauto op het kruispunt er naartoe, maar je moet er wat voor over hebben hè... Nog even via 3 omwegen naar het postkantoor en dan naar het hotel van vanavond. Al bij de receptie weten we dat het goed zit: een normaal iemand achter de balie, YAY!! De kamer ziet er super uit en het hotel is ook gewoon netjes en schoon. Erg blij mee dus.

We besluiten eerst maar op zoek te gaan naar avondeten zodat we daarna de deur niet meer uit hoeven. Even zoeken en we komen uit bij Mezza Luna Pasta & Seafood. Ook hier is het al bij binnenkomst en feestje en voor de 2e avond op rij worden we bediend door 2 mensen omdat ook nu iemand ingewerkt moet worden. Super aardige mensen. We starten met een gedeeld plankje van parmaham en mozzarella. Annemarie waagt zich aan de special met vis en een soort mihoen en Elise gaat voor de FETTUCINE ALLA PESCATORA: pasta met veel verschillende zeevruchten. Het is HEERLIJK! We laten ons zonder teveel moeite verleiden tot nog een gedeelde tiramisu na en verlaten helemaal happy de tent. Beste maaltijd tot nu toe (ondanks dat de kilo kaassaus en bacon ontbraken terwijl we er nu zo aan gewend zijn)

Terug in het hotel werden we verwelkomd door vele blitse lichtjes: de party popo was weer present. Links werden mensen in de boeien geslagen, rechts werd een motorrijder staande gehouden en voor het hotel waren 2 agenten paaseieren aan het zoeken ofzo. Om lekker in het thema te blijven zijn wij in bed Reno 911 gaan kijken en vonden we het wel weer een geslaagde dag. Morgen breekt alweer het laatste dagje in the land of the free, home of the brave aan. Snik snik.