Dag 19: Zion National Park

1 oktober 2019 - Zion National Park, Utah, Verenigde Staten

Vanmorgen stond de wekker weer op vroeg. Na een zelfgemaakt ontbijtje (Griekse yoghurt en diepvriesfruit in een plastic beker, heel chique) zijn we naar de bushalte gelopen om de eerste shuttlebus naar het park te nemen. Het was duidelijk dat we niet de enigen met dit idee waren. Gelukkig pasten we er allemaal in.

Op de fiets

Bij de Zion Outfitter hebben we de fiets gehuurd en na het afstellen van de zadels konden we op de pedalen. We besloten om eerst na de laatste stop de fietsen en op de terugroute wat wandelingen te maken. De heenweg was heel vals plat. Onderweg moesten we een paar keer stoppen om de hertjes en kalkoenen (?) te bewonderen en te laten oversteken. We hebben zeker meer dan 20 herten gezien (zie ook de video's). Ook moet je hier stoppen wanneer de shuttlebus er aan komt. Is veiliger voor iedereen. Omdat we lekker op tijd zijn gaan fietsen, zijn we nog de enige fietsers op de scenic drive en komen er nog niet heel veel shuttles voorbij. De keren dat we aan de kant moeten zijn  meteen een goed moment om even in de handjes te blazen om ze een beetje op te warmen. Het is zoooooo koud en het waait als een malle! Bij Weeping Rock maken we een korte Pitstop voor een bagel (de trail daar zit dicht vanwege rockslides dus lekker rustig) en daarna fietsen we door.Lichtelijk bevroren en hijgend hebben we de top bereikt: Temple of Sinawava (stop 9).

Riverside walk

Daar de fietsen gestald en de Riverside Walk gewandeld. Met goed een uur waren we heen en terug. Makkelijk wandelpad met aan de ene kant de Virgin River en de andere kant grote (natte) rotsen met zogenoemde hangende tuinen. Omdat het een makkelijke wandeling is was het nogal druk. Het zonnetje lijkt zich soms heel even te laten zien, maar verdwijnt dan weer snel achter die immense bergen.

Pauze

Met een noodgang zijn we naar beneden 'gefietst'. Bij de Zion Lodge zijn we gestopt om ons op te warmen met een bakje koffie en een pretzel. Op de kaart staat ook hier een mooie wandeling aangegeven. De stappentellers zijn nog niet tevreden dus doen we er nog maar 1:

Lower Emerald Pools trail

Weer een niet al te moeilijke wandeling, maar toch ook heel mooi. Onderweg heeft Elise nog even een praatje gemaakt met een eekhoorn. Op het einde wordt het wandelpad nat en glibberig door de waterval. Door de wind kregen wij ook een lekker douche. Onder de waterval een paar kleine ondiepe meertjes met een donkergroene kleur. Met een uurtje was de wandeling ook weer klaar. Tijd om weer op de fiets te klimmen. Gelukkig begint het zonnetje nu ook lekker door te komen.

Pa'rus Trail

Het plan was om terug te sjeezen naar het beginpunt en daar de  Pa'rus Trail te fietsen. Onderweg zagen we deze route aangegeven staan en we vonden het een beter plan om maar meteen de route op te pakken aangezien deze toch naar het het startpunt gaat. Goed plan bleek, want deze weg was een stuk minder saai dan de de asfaltroute recht naar beneden. Het laatste stukje had lekker veel bochten en een paar leuke bruggen waar je over moest. Het is ook een wandelpad, maar veel mensen kwamen we niet tegen. Wel kleine hagedissen die mooi op een steen voor ons aan het poseren waren. Om niet onder te doen voor de hagedis besloten we zelf ook een mooie selfie te maken.

Terug naar het motel

Rond een uur of 14:00 hebben we netjes de fietsen weer afgegeven en zijn toen naar het motel terug gedrenteld. Onderweg mocht een bezoekje aan de souvenirwinkeltjes niet ontbreken natuurlijk. Weinig pronkjes die we wilden hebben. Lichtelijk bezweet kwamen we aan bij het motel. Zodra de zon zich laat zien brandt deze ook goed. Het zwembad zit tegenover de kamer en lonkt naar ons.

Chillen

Bij de receptie gevraagd of we onze lijfjes in het water mochten dippen. Dit mocht, maar ze moest wel eerst even het afdekzeil er af halen. Badpak aan, handdoekjes om en koude pils mee. Heel even voelde het water wat frisjes aan. Eenmaal door was het HEERLIJK! Na een tijdje ontdekte we ook de pool noodle (flexibele buis van schuim). Na zo'n sportieve dag is het wel lekker als je kan blijven drijven zonder dat je gelijk moet watertrappelen. Na 2 uurtje begon de huid los te laten en de maagjes te knorren. Even afgespoeld onder de douche en gefatsoeneerd om te gaan eten. Naast het motel zit een grillrestaurant/souvenirwinkel/bakkerij en daar hebben we een beef brisket naar binnen gewerkt. Nog een korte stop bij de pomp voor saffies en terug naar de kamer. We gaan weer inpakken en ons voorbereiden op morgen. Bryce canyon staat op de planning en we hebben gelezen dat het daar morgen erg fris is. Maximaal 15 graden en het ligt een stuk hoger. BRRRRR.

1. Dorien:
    2 oktober 2019
    Wat tof om te lezen hoe jullie het ervaren hebben! En wat een verschil in temperatuur, bij ons was het zo warm dat we blij waren dat we in de schaduw konden fietsen :-)
    Gaaf dat jullie ook zoveel beesten zijn tegen gekomen, als je de bussen ff wegdenkt ben je zo vaak “alleen” in de natuur..
    Heen hadden wij ook de Pa’rus genomen, alleen asfalt is wel super saai... mooie foto’s & filmpjes ook! 👍🏻
    Veel plezier in Bryce!