Dag 8: Great Smoky Mountains NP, NC/TN

13 april 2022 - Great Smoky Mountains, Verenigde Staten

Kalmpjes aan opgestaan. Even een social talk met het thuisfront en dan is het tijd voor ontbijt. Aan de overkant zit flapjacks pancake cabin. Na wederom een typisch Amerikaanse portie zitten we tot het nokje vol. Omdat de weersberichten elkaar tegenspreken zijn we even aan het dimdammen over wat we vandaag gaan doen. Stad of natuur? Toch maar natuur. Terug naar het motel om onze outback/hillbilly outfit aan te trekken dus.

Met een kwartiertje zijn we bij Sugarlands Visitor Center. De dame aan de desk markeert op de kaart waar de verschillende wandelroutes zijn en wat de afstand van elk is. We vragen gelijk maar waar we beren kunnen spotten. Dat is bij Cades Cove, een vallei. Via de toeristische route (als in: stapvoets file rijden en aso bestuurders die half de weg blokkeren) rijden we die kant op in de hoop een beer te spotten, maar helaas. Verderop begint de Abrams Falls Trail van ongeveer 2.5 mile die naar een waterval leid. Rond het middaguur starten we de wandeling die volgens het bord 3 a 4 uur duurt. De route gaat via de bergkammen omhoog en omlaag. Af en toe best pittig. Je loopt parallel aan Abrams Creek. We zien maar weinig diertjes, 1 knaagdierbeestje en een paar vlinders. Met een uurtje zijn we al bij de waterval aangekomen. Het is alles behalve spectaculair, maar er komt wel een lekker koel briesje van af. We hijgen even uit en nemen een snackreep (weer geen chips mee, helaas). We moeten weer dezelfde route terug.

Terug in de auto maken we het toeristische rondje af. Maar dan... ineens... na de bocht... staan alle auto's stil. Een parkvrijwilliger vertelt je te parkeren of door te rijden. We parkeren... en zie daar! Beren! Mama met 2 welpjes. Nou daar doen we het voor hoor. Samen met de 1000 andere toeristen maken we snel wat foto's. Dan moeten we opzouten want de beren komen te dicht bij en wij moeten ze de ruimte geven.

Rond een uur of 5 zijn we bij het motel. Even opfrissen en omkleden en tijd om de stad in te gaan voor wat voer. We belanden aan de bar bij Daiquiri Shack and Grill by Margaritaville. Elise drinkt een Bahama Mama en Annemarie een Paradise Punch. Een mandje nacho's erbij, prima afsluiting van de dag. Heuveltje op weer terug richting motel. De avond is nog jong dus er worden wat pilsjes gekoeld en 1 of andere blog geschreven. Straks nog even de vieze was bij elkaar rapen want donderdag is wasdag.