Dag 9: Gatlinburg-Knoxville

14 april 2022 - Knoxville, Tennessee, Verenigde Staten

Donderdag, wasdag. Na alle spannende uitjes van de afgelopen dagen was het hoog tijd voor een dag in de chillzone. We beginnen daarom in de laundromat op 5 minuten rijden van het motel. Die is 24/7 open en half 8 sharp knallen wij de vieze onderbroeken de machine in. Tijdens het wachten rijden we even heen en weer naar de dichtstbijzijnde benzinepomp voor rookwaar en een slokje benzine voor de Mazda. Daarna nog even alle kleding door de droger halen en we kunnen er weer een weekje tegenaan.

We parkeren de auto weer voor het motel en lopen net als gisteren naar de overkant voor een asociaal groot ontbijt. Voor Annemarie vandaag geen pannenkoeken, na 1 keer is de lol daar wel weer vanaf. Vervolgens is het weer een kwestie van de motelkamer kuisen en alles in de kofferbak zien te krijgen.

Na het uitchecken parkeren we ongeveer op de helft van de populairste straat in Gatlinburg, daar waar alle winkeltjes zitten. Het regent behoorlijk, dus we zijn erg blij dat we de planning gisteren omgegooid hebben en nu niet door de Smoky Mountains lopen. Al vrij aan het begin van onze shopping trip komen we (geheel per ongeluk natuurlijk) in 1 van de winkels van Ole Smoky Moonshine terecht. Ze hebben daar allemaal bars waar je een moonshine proeverij kunt doen. Annemarie reed en sloeg even over, maar Elise was wel in voor een beetje moonshine om de dag mee te starten. It's 5 o'clock somewhere! (toevallig was dat net in Nederland, dus dat telt dubbel). Voor 5 dollar kon je 7 smaken proberen. Koopje! De ananas en kers waren favoriet. Key lime pie viel minder in de smaak en het hoogtepunt van de dag was dat ze een whisky hadden die niet meteen de maaginhoud naar buiten drukte. Het oude vrouwtje die de proeverij deed was erg schattig en al met al was het een leuke ervaring.

Daarna zijn we de souvenirshops en arcades langsgegaan. Daartussen zitten nog wat golfbaantjes, Ripley's Believe it Or Not en dat soort dingen. Allemaal vooral op kinderen gericht. Na 10 winkels was wel duidelijk dat de mensen in deze omgeving groot fan zijn van God, Defensie en Donald Trump, in willekeurige volgorde. Veel winkels starten daarnaast met toeristen meuk en gaan dan over in een soort Xenos. Ook verkopen ze hier veel shirts/mokken/andere zooi met honden. We hebben er nog weinig logica in kunnen ontdekken.

Na prachtige roze boots gepast te hebben (met iets te protserige steentjes) was het tijd voor een bakje koffie. Hier hanteren ze overal de Starbucks-maten, dus een kleine koffie staat gelijk aan 3 normale koppen thuis. Daar ben je wel een half uurtje zoet mee. Nog even langs de sokkenwinkel en de beef jerky experience en dan hebben we alles wat ons enigszins interessant leek wel gezien. We rijden daarom door naar Pigeon Forge, waar het Alcatraz East museum zit. Pigeon Forge staat vooral bekend om Dollywood, maar ze hebben er ook allerlei diner shows en het heeft een soort 'eiland' wat op 1 lange kermis lijkt. Ook hier geldt: leuk voor kinderen. Bij het museum staat een rij en we hebben na het slenteren weinig zin om daar bij aan te sluiten. Door naar Knoxville dus.

De weg naar Knoxville (Tennessee) is niet heel boeiend, ook niet via de meer toeristische route. Weinig natuur en een beetje veel van hetzelfde. Gelukkig duurt het maar een uurtje. In Knoxville zelf zitten niet echt bezienswaardigheden. We lopen over market square waar een paar cafeetjes zitten, maar het is er vooral druk met zwervers die Annemarie om sigaretten bedelen. Na een rondje en een bezoek aan het bezoekerscentrum stappen we de auto weer in op weg naar het hotel, dat op zo'n 10 minuten rijden van de stad ligt. Het is even wennen om weer op een freeway met 5 banen te rijden waar iedereen links en rechts inhaalt zonder richting aan te geven, maar we komen heelhuids op onze bestemming aan.

Daar even ingecheckt en weer de auto ingestapt naar de Cracker Barrel. Daar zaten we tussen de senioren aan onze meest normale maaltijd tot dusverre. Ze hadden zelfs broccoli die ook nog eens gekookt/gestoomd was. Wat een feest! Weer 'thuis' even een bezoekje aan de fitnessruimte en het zwembad met hot tub gebracht. Lekker rozig terug naar de kamer gegaan, terwijl het hotel inmiddels aardig vol begint te lopen. Wij houden het weer op tijd voor gezien, want morgen is het weer een paar uur roadtrippen richting Nashville.

1. Greetje en epie:
    16 april 2022
    Wat een leuk reisverslag en mooie foto's een hele ervaring rijker geniet er nog van
  2. Elise:
    16 april 2022
    Komt helemaal goed! Hebben nog een klein weekje te gaan.
  3. Greetje en epie:
    16 april 2022
    Fijn dat jullie nog een weekje hebben veel plezier en voorzichtig doen en de groetjes aan Annemarie